Sanavarma on lahtelainen markkinointiviestinnän toimisto, joka keskittyy erityisesti pk-yritysten tarpeiden täyttämiseen. Yritystä pyörittävä kaksikko Mikko Blomberg ja Eero Leppänen kertovat toiminnastaan ja antavat hyviä vinkkejä myös tuleville yrittäjille.

Lähtökohta Sanavarman toiminnalle on pohjimmiltaan suoraviivainen. Mikko Blombergin mukaan laadukkailla ja kokonaisvaltaisilla markkinointiviestinnän palveluilla on ollut aiemmin Lahdessa selvää alitarjontaa, ainakin pk-yrityksille sopivaan hintaan.

– Tällä toimialalla on vähän semmoinen maine, että mittari alkaa raksuttaa heti, kun kävelee ovesta sisään. Me ollaan yritetty toimia sitä vastaan, eli emme esimerkiksi laskuta palavereista. Pyrimme myös aina tarjoamaan asiakkaillemme kokonaishinnan tuntihinnan ja hinta-arvion sijaan, hän toteaa.

Työvälineinä Sanavarmalla toimivat verkko, printti sekä sosiaalinen media . Kaksikko on ehtinyt toimia nykyisellä konseptilla vuoden verran ja välissä muuttaa pois kotitoimistosta nykyisiin tiloihinsa Svinnhufvudinkadulle. Blomberg on toiminut yrittäjänä vuodesta 2011 asti.

– Sanavarman johtava ajatus syntyi viime vuoden vaihteessa ja toukokuussa ruvettiin tosissaan tekemään, Leppänen kertoo.

Sen jälkeen asiakkaita on ehtinyt kertyä myös Lahden ulkopuolelta aina Helsingistä Tornioon asti, mutta mikä saa Torniolaisen yrityksen tilaamaan nettisivunsa Lahdesta? Blombergin mukaan Sanavarman toimintatapa eroaa monista muista alan toimijoista.

– Nykyään aika moni lähtee visuaalinen puoli edellä. Me ollaan pyritty kääntämään se aina niin päin, että ensin tutkitaan tavoitteita ja kasataan sisältö, ja vasta sitten toteutetaan visuaaliset ratkaisut sisällön ehdoilla.

Välimatka Tornioon ei tuottanut ongelmia, vaan koko projekti hoitui onnistuneesti etätyönä eikä ajokilometrejä lopulta tarvittu ollenkaan.

– Lähtökohtaisesti toimitaan Päijät-Hämeen alueella, mutta eihän tämä työ sido ollenkaan tiettyyn paikkaan.

Blomberg kertomassa yrittäjän arjesta.
Blomberg kertomassa yrittäjän arjesta.

– Kaikki ovat tervetulleita juttelemaan oman yrityksensä markkinointipuolen kehittämisestä. Konsultointi on ilmaista, sillä uskomme pystyvämme auttamaan PK-yrityksiä ja avaamaan palveluidemme hyödyt yrittäjille itselleen. Uskon myös, että yrittäjinä pystymme parhaiten ymmärtämään toisten yrittäjien päivittäisiä huolia ja tarpeita. Ja jos ei muuta, niin hyvät kahvit keitetään, Blomberg lupaa.

Nykyiset viestinnän ammattilaiset tutustuivat toisiinsa jo seitsenvuotiaina pelatessaan koripalloa samassa joukkueessa. Myöhemmin he päätyivät sattumalta samaan työpaikkaan tekemään myyntihommia.

– Sitä kautta tavallaan tutustuttiin uudestaan työasioiden parissa. Henkilökohtainen elämä on kuitenkin aika erilaista kuin työn tekeminen. Todettiin, että hommat toimii hyvin ja henkilökemiat pelaa myös työpuolella, Blomberg muistelee.

– Meillä on molemmilla rivakat otteet ja tekemisen meininkiä. Se on toiminut hyvin, Leppänen lisää.

Samaan uravalintaan kaverukset päätyivät kuitenkin erilaisten koulutustaustojen kautta. Blomberg on opiskellut journalismia ja käy tällä hetkellä yrittäjille suunnatussa merkonomin oppisopimuskoulutuksessa. Valmiita tutkintoja miehellä ei tällä hetkellä ole.

– Yritystä pystyttäessähän ei kukaan kysele papereita, vaikka en haluakaan polkea koulutuksen arvoa. Oma koulutukseni ja työkokemukseni istuvat aika mukavasti nykyiseen monipuoliseen työnkuvaani. Eeron ja minun vahvimmat osa-alueet täydentävät hyvin toisiaan, hän selvittää.

Leppänen puolestaan on kielitieteiden kandidaatti ja juuri valmistunut tradenomi. Tutkinnot tukevat hänen mukaansa toisiaan hyvin nykyisessä työssä, mutta onnistumiseen tarvitaan ennen kaikkea oikeaa asennetta ja kykyä pärjätä ihmisten kanssa.

– Hyvä lähtökohta on, että pystyy kuuntelemaan ja reagoimaan siihen mitä vastapuoli sanoo, sekä tietää sen oman alansa, Leppänen toteaa.

Tällä hetkellä Blomberg ja Leppänen toimivat omilla toiminimillään. Leppänen perusti oman toiminimiyrityksensä valmistuttuaan Lahden ammattikorkeakoulusta.

Leppänen esittelee asiakkaan uusia verkkosivuja.
Leppänen esittelee asiakkaan uusia verkkosivuja.

– Meillä on tässä tavallaan toiminimiyrittäjien verkosto, mikä on mun mielestä aika nykyaikainenkin tapa tehdä asioita. Tällä hetkellä teemme tiivistä yhteistyötä yhden toiminimiyrittäjän kanssa, ja satunnaisia projekteja useiden yksityisyrittäjien kanssa Blomberg pohtii.

Lisäväen palkkaaminen olisikin pienelle firmalle kova paikka. Yrittäjäverkostolla riski jakaantuu ja porukkaa voidaan tarvittaessa ottaa mukaan kunkin projektin mukaisesti. Sanavarma pääsi kesällä hyödyntämään myös ensimmäistä työharjoittelijaansa, joka opiskelee markkinointia ammattikorkeakoulussa. Kokeilu oli niin onnistunut, että ovet ovat jatkossakin avoinna harjoittelijoille.

– Me otetaan mielellään kiinnostuneita ihmisiä vastaisuudessakin. Semmoisia, jotka ovat kiinnostuneita pienen markkinointiviestinnän toimiston arjesta tavalla tai toisella, Blomberg lupailee.

Pienyrityksessä toimiminen vaatii hänen mukaansa monialaista osaamista ja kykyä toimia useissa rooleissa saman päivän aikana.

– Joka sällin on pakko tehdä kaikkea. Meidän homma ei toimisi, jos vaikkapa myynti olisi yhden ihmisen harteilla.

– Tylsäksi tämä ei ole käynyt kertaakaan, Leppänen myöntää.

Monipuolisista vaatimuksista huolimatta yrittäjyyden vaikeutta on Blombergin mukaan yleisesti liioiteltu. Pakolliset paperityöt osoittautuivat paljon odotettua helpommiksi ja nykyisin käytössä oleva starttirahan mahdollisuus pienentää aloittamisen riskiä. Ohjeet omasta yrityksestä haaveileville ovatkin selvät:

– Pitää uskaltaa kokeilla ja epäonnistua eikä pelätä mitä kaverit sanoo, kun perustan yrityksen. Pitää pystyä pitämään selkä suorana sen asian suhteen, että mä teen nyt näin. Yrittäjyys on perinteisten pitkien työurien vähentyessä ja poistuessa nykypäivän ja tulevaisuuden juttu.

JAA
Edellinen artikkeliUudistunut Keskusmusiikki
Seuraava artikkeliPop & Art Festivalin jälkitunnelmat
Mikko
Esipuheen vastaava toimittaja ja yksi kolmesta perustajasta. Intohimoina verkkomedia ja uuden oppiminen.

Vastaa