Graafinen suunnittelija Veera Smidt edustaa hieman erilaista yrittäjätarinaa. Hän perusti toiminimen omien sanojensa mukaan lähes vahingossa, mutta on sittemmin päätynyt muun muassa Lahden Yrittäjien hallitukseen.

Tällä hetkellä Veera Smidt opiskelee Muotoiluinstituusissa graafista suunnittelua, vaikka on toiminut saman alan yrittäjänä jo viiden vuoden ajan. Virallisen todistuksen puuttuminen ei kuitenkaan estänyt häntä lähtemästä yrittäjäksi.

Veera Smidt.
Veera Smidt.

Vuonna 2007 hän valmistui taideteolliseksi muotoilijaksi, mutta visuaalinen suunnittelu oli jo tuolloin lähellä sydäntä. Smidt työskenteli samaan aikaan valokuvaamossa, mutta visuaalinen suunnittelu kiinnosti enemmän. Graafiselta alalta karttunut työkokemus johti lopulta myös oman toiminimen perustamiseen.

– Oli vähän vahinko, että ylipäänsä perustin yrityksen, Smidt muistelee. Ensimmäinen tilaaja kysyi ennen työn valmistumista, että maksetaanko verokortilla vai haetko y-tunnuksen. Sitten mä olinkin yhtäkkiä yrittäjä ja ajatus lähti vähitellen kypsymään.

Ensin Smidt aloitti yrityksen pyörittämisen osa-aikaisena, mutta kolmen ja puolen vuoden jälkeen hän siirtyi täyspäiväiseksi. Nyt päätoimisen yrittäjän elämää on jatkunut jo lähes kaksi vuotta ja Askonalueelta on löytynyt oma toimisto.

Vuosien varrella mukaan on tullut myös hallitustoiminta Lahden Yrittäjissä ja varapuheenjotajan rooli Lahden Seudun Yrittäjänaisissa.

– Ehkä siksi olen niistä innostunutkin, kun en ole mitään yrittäjäkursseja käynyt. Kyllä yhdistykseen kuuluminen maksaa itsensä takaisin.

Yhteistyössä on voimaa

Yleinen taloustilanne on ollu heikko koko Smidtin yrittäjäuran ajan, mutta se ei ole estänyt häntä pärjäämästä.

– Pystyn kilpailemaan sillä, että tarjoan selkeästi tiettyjä tuotteita. Printin konseptointi ja yritysilmeet ovat erityisosaamisalueeni.

Lisäksi yhteistyö toisten pienyrittäjien kanssa on kantanut hedelmää. Smidt esimerkiksi suunnitteli Mediskin Oy:lle uuden yritysilmeen, jonka pohjalta Viestintätoimisto Sanavarma toteutti nettisivut.

Lue tästä Viestintätoimisto Sanavarman tarina

– Varsinkin nuorten yrittäjien keskuudessa on kasvamassa semmoinen kulttuuri, että ei tarvitse sitä isoa toimistoa, mihin palkkaa kaikki ihmiset. Silloin rakenteet ja kulut pysyvät pienempinä.

Yhteistyön tekemisen lisäksi Smidt suosittelee hankkimaan hyvän kirjanpitäjän ja ottamaan myös riittävästi lomaa. Vapaapäivät kannattaa hänen mukaansa merkitäkin kalenteriin jo etukäteen.

– Se tuo semmoista henkistä voimaa, vaikka niitä ei aina pystyisi pitämäänkään. Ajatustyötä on tietysti kiva tehdä varsinkin perustamisvaiheessa, mutta kyllä se mieli tarvitsee lepoakin.

Uusi logo syntyi osana Mediskinin yritysilmettä.
Smidt suunnitteli Mediskinille uuden yritysilmeen.

Raikas ei ole aina raikasta

Työnteon lisäksi Smidt käyttää kaksi päivää viikosta Muotoiluinstituutissa opiskelun parissa. Vaikka työkokemusta alalta löytyykin jo usean vuoden verran, on koulu tarjonnut myös uusia näkökulmia.

– Mä olen tehnyt tähän asti koko yrittäjyyteni ajan kaiken koneella. Koulussa meidät laitetaan tosi paljon tekemään käsin ja se on monessa asiassa ihan yhtä hyvä työskentelytapa. Se on ollut semmoinen isompi oivallus.

Uudet työskentelytavat alalla ilmenee ajoittain tiettyjä trendejä, mutta Smidt suunnittelee yritysilmeet aina yksilöllisesti asiakkaan kanssa.  Alussa hän pyytää asiakasta muun muassa kuvailemaan yritystä viidellä adjektiivilla.

– Raikas ja luotettava tulevat aina esille.

Sittemmin Smidt on laittanut kyseiset sanat kiellettyjen listalle. Yritysilmeestä pitää tehdä asiakkaan näköinen, eikä pelkästään tavan vuoksi raikas.

– Kun pystyt perustelemaan sen, miksi valitset vaikka tietyt värit yritykselle, niin asiakkaatkin vakuuttuvat aika hyvin, hän kertoo.

Kotisivut: http://www.smidt.fi

Facebook-sivut: https://www.facebook.com/veerasmidt

Vastaa