Seitsemäs toukokuuta alkaen ihmisten postiluukuista on alkanut tipahdella uusia bonuskortteja. Ykkösbonus-ohjelma uudistui ja tilalle tuli PINS-etuohjelma – Yli miljoonan suomalaisen Ykkösbonuskortti vaihtuu nyt PINS-kortiksi.

PINS eroaa aiemmasta Ykkösbonuksesta melkoisesti.  PINS-etuohjelmassa kerätään pinssejä, joita saa tekemällä ostoksia mukana olevista yrityksistä. Pinssejä saa kerättyä yli 300 kumppaniyrityksestä sekä yli 400 verkkokaupasta. Mukana ovat mm. Suomen Lähikauppa, Restel, Verkkokauppa.com, Matkahuolto, Fonecta ja useat muut. Pins ei siis ole yhden kauppaketjun ohjelma, vaikka se korvaakin Ykkösbonuksen.

Mikä ihmeen Pinssi?

Kerättyjä pinssejä voi käyttää ostosten maksamiseen Siwoissa ja Valintataloissa. Pinsseillä voi myös lunastaa palkintoja PINS-kaupasta. Hommaa mutkistaa kuitenkin se, että jokaisesta liikkeestä saa eri määrän pinssejä käytettyyn euroon nähden. Vielä monimutkaisemman systeemistä tekee pinssin arvon määrittäminen, se kun on eri käytettävästä kumppanista riippuen. Siwoissa ja Valintataloissa 1000 pinssin nimellisarvo on noin 6 euroa, eli 500 pinssiä on 3 euroa ja yksi pinssi on 0,006 euroa.

Riittävällä määrällä Pinsseja voi päästä vaikka matkalle Pariisiin.
Riittävällä määrällä Pinsseja voi päästä vaikka matkalle Pariisiin.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Jos asiakas osti ennen Suomen Lähikaupan ruokakaupoista 5000 eurolla vuodessa, sai hän takaisin 125 euron edestä etuseteleitä. Etuseteleitä pystyi käyttämään suoraan ostosten maksamiseen ja niitä pystyi myös vaihtamaan rahaksi kassalla. Sama asiakas saa nyt samalla rahamäärällä samoista liikkeistä 10 000 pinssiä. Kymmenentuhannen pinssin rahallinen arvo ostosten maksamiseen käytettynä on noin 60 euroa. Leikkaus entiseen on siis yli 50 %, rahassa vähennys on yli 60 euroa vähemmän kuin ennen. Kymmenellätuhannella pinssillä voi lunastaa myös sen mainostetun lennon Pariisiin, tosin vain yhdensuuntaisena. Pinssejä jää vielä tuhat kappaletta yli, joilla voi ostaa vaikka 6 euron arvoiset matkaeväät Siwasta.

PINS-Kauppa

PINS-kaupassa H&M:n 20 euron lahjakortti maksaa 4584 pinssiä. Tämän eteen joutuisi ostamaan yli tuhannella eurolla ruokaa Siwasta kuukauden sisällä. Otetaan vielä hurjempi esimerkki: Verkkokauppa.com tarjoaa yhden pinssin jokaista käytettyä neljää euroa kohden. Lahjakortin eteen joutuisi siis kuluttamaan 18 336 euroa ko. liikkeessä. Todellisuus ei ole käytännössä kuitenkaan näin karu, jotkin liikkeet antavat kourallisen pinssejä yhdestä eurosta. Keskittämällä tasaisesti mukana oleviin liikkeisiin pääsee parhaimpaan lopputulokseen.

Täysin erilainen etuohjelma kuin muilla

Toki pitää muistaa, että PINS-etuohjelman vertaaminen muihin on käytännössä hankalaa. Samanlaista ohjelmaa ei ole Suomessa ennen nähty. Pinssejä saa kerättyä todella laajasti eri liikkeistä, joten paljon korttia käyttävälle voi kertyä lyhyessäkin ajassa tuhansia pinssejä. Pinssit päivittyvät reaaliajassa ja kerättyjä pinssejä voi käyttää heti. Pinssit voi myös lahjoittaa hyväntekeväisyyteen niin halutessaan.

Pins-etuohjelman takana on Coalition Rewards Finland Oy. Yritys omistaa kaiken tiedon mikä etuohjelman avulla kerätään. Tietoa käytetään omiin sekä kumppanien tarkoituksiin. Kumppaneita ovat etuohjelmassa mukana olevat yritykset. Jos Suomalaiset innostuvat käyttämään PINS-ohjelmaa, niin kyseessä on varmasti Suomen laajin etuohjelma, joka pystyy keräämään laajasti tietoa kuluttajien kulutustottumuksista.

Onko kyseessä todella unelmien etuohjelma? Siitä voi olla montaa mieltä, toisille kortti varmasti sopii paremmin kuin toisille.

1 KOMMENTTI

Vastaa