Suosituimpia pelejä seurataan sankoin joukoin.

Moni on varmaan kuullut puhuttavan e-sportseista, mutta harva tietää, mitä se todella tarkoittaa. E-sports on yhden hallitsevan uskomuksen mukaan jotain nörttien omaa pelailua. Tämä on melko lähellä totuutta, mutta kyse on paljon laajemmasta kokonaisuudesta.

Jokaiselle penkkiurheilijalle on tärkeää päästä seuraamaan juuri haluamaansa lajia joko kotisohvalta tai tarvittaessa paikan päällä. Saattaa tulla yllätyksenä, että e-sportseissa molemmat edellä mainituista asioista ovat mahdollisia. Eri e-sports ”lajeja” on monia ja lajeina käytetyt pelit vaihtelevat myös genreittäin. Todella seurattuja e-sportseja ovat esimerkiksi Blizzard Entertainmentin julkaisema StarCraft 2 ja Valven DOTA 2. Molemmissa järjestetään suuria turnauksia internetissä, mutta myös isoissa pelitapahtumissa, kuten hiljattain pidetyssä Intel Extreme Mastersissa. Nämä tapahtumat ovat hyvinkin verrattavissa esimerkiksi MM-turnauksiin. Molemmissa on takana massiivinen järjestäjäorganisaatio, joka haluaa kerätä ympärilleen mahdollisimman suuren joukon katsojia ja onnistuneet mittelöt.

Ammattitason pelaamista

Pelitapahtumissa on usein myös omat selostajat.
Pelitapahtumissa on usein myös omat selostajat.

E-sports tarkoittaa virallisesti elektronista urheilua (electronic sports) eli käytännössä videopelien pelaamista toisia ihmisiä vastaan erityisesti ammattilaistasolla. Näitä ammattilaispelejä voi pelistä riippuen seurata satojatuhansia ihmisiä kerrallaan. Suurimmissa turnauksissa on joukkueita jokaiselta mantereelta, kaikki ammattipelaajia ja pelissä on kymmeniä tai satojatuhansia dollareita palkintorahoina. Tämän hetken seuratuin peli on Riot Gamesin League of Legends, jonka vuoden 2013 maailmanmestaruuskisoja seurasi parhaimmillaan 32 miljoonaa ihmistä. Pelkästään turnaukseen osallistumisesta joukkueet kuittasivat itselleen 25 000 dollaria ja voittanut joukkue tienasi miljoonan. Kansainvälisellä tasolla on siis paljon rahaa pelissä, kun puhutaan elektronisesta urheilusta.

Elektronisen urheilun taustalla on järjestöjä, jotka keräävät tietyn pelin parhaat pelaajat joukkueiksi, joille maksetaan asuminen ja eläminen, jotta he voisivat olla parhaita pelissään ja kerätä eniten sponsoreita. Sponsorirahoilla ja turnauksesta saaduilla rahoilla taataan se, että pelaajat voivat harjoitella täysipäiväisesti, eli olla ammattilaisia videopelien pelaamisessa. Sponsorit ovat yleensä isoja tietokonealanyrityksiä kuten Intel. Pelaajille hankitaan jopa taloja, jotka on omistettu vain joukkueen pelaajille. He asuvat yhdessä, harjoittelevat yhdessä ja heidät palkannut järjestö maksaa kaiken. Talot ja järjestöt ovat enimmäkseen amerikkalais- ja aasialaisomistuksessa, mutta vastaavaa toimintaa on jonkin verran myös Euroopassa.

Kaiken kansan huvia

Suosituimpia pelejä seurataan sankoin joukoin.
Suosituimpia pelejä seurataan sankoin joukoin.

E-sportsien ympärillä tapahtuu koko ajan paljon ja siihen käytetään paljon rahaa. Elektroninen urheilu oli kuitenkin pitkään vain pienen joukon huvi, mutta pelien yleistyminen ja suosio sekä vain peleille omistettu streamaus-sivusto twitch.tv ovat tuoneet tämän erilaisen penkkiurheilun jokaisen ulottuville. Pelien suosio kasvaa jatkuvasti ja sen kautta myös elektronisen urheilun suosio.

Elektroninen urheilu on saanut asemaa myös Suomessa. Meiltä ei ole tullut maailman parhaita pelaajia, mutta suomalaiset ovat edustettuina esimerkiksi League of Legendsin ja DOTA 2:n huipputasolla. Helsingissä järjestettävä Assembly tuo Suomeen elektronisen urheilun parhaimmistoa kaikille ihailtavaksi. Kaiken muun lisäksi Suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL) toimii kilpapelaamisen kattojärjestönä Suomessa.

E-sport ei ole enää vain nörttien juttu. Se saa jatkuvasti lisää huomiota ja kiinnostavia kisoja, jotka ovat toteutukseltaan sellaisia, ettei katsojan tarvitse olla kovin perehtynyt peliin voidakseen nauttia sen katsomisesta.

Kuvat: @ErkkaLeinonen

Vastaa