Team Menacen jäseniä

Suomen elektronisen urheilun aseman, tunnettuuden ja tason nostamisen eteen työskennellään useilla tahoilla ja useiden toimijoiden voimin. Eräs tällainen toimija on Suomen vanhinta elektronisen urheilun organisaatiota, Team Menacea, pyörittävä Teijo Sepponen.

Nastolassa asuva Sepponen haluaa tehdä Suomen pelaajista ammattimaisempia ja saada rakennuttua entistä laajempaa yhteistyöverkkoa yritysten kanssa. Pitkän tähtäimen tavoitteena Team Menacella on perustaa Suomeen pelikahvila ja pelitalo, jonne joukkueen pelaajat majoitetaan ja josta käsin organisaatioita operoidaan.

Team Menacen riveissä on tällä hetkellä yhteensä 13 pelaajaa ja pelit vaihtelevat FIFAsta StarCraftiin ja Counter-Strikeen asti. Pelaajia tulee kaikkialta Suomesta eikä toimintaa ole siis rajoitettu maantieteellisesti. Team Menacen riveissä ei tällä hetkellä ole lahtelaisia pelaajia, mutta aktiivisesti rekrytoiva Menacen vetäjä ei sulje mahdollisuutta paikallisista tähdistä pois.

Suomen yleistä tilannetta Sepponen pitää positiivisesti kehittyvänä, mutta edelleen melko heikkona. Elektronista urheilua edistävien organisaatioiden kenttä on todella tyhjä. Moni toimija on kaatunut sponsorirahan puutteen takia, mutta Team Menacen tilanne on Sepposen mukaan tällä hetkellä vakaa, sillä Menacen tulot eivät synny pelkästään sponsoreista.

Pelaajien taidon ja määrän tilanne Suomessa on todella hyvä. Hiljattain olleen Assemblyn Dota 2 -turnauksen voitti suomalainen joukkue. Sepponen harmittelee kuitenkin, ettei tällaisenkaan turnauksen voittaja näy enempää Suomessa. Esilläolo on kuitenkin asia, joka ratkaisee paljon sponsorien ja seuraajien saantia.

Taustajoukkojen tärkeä työ

Pelaajien lisäksi Team Menace työllistää organisaatiossaan markkinoinnin ja viestinnän henkilöitä, jotka auttavat organisaatiota näkyvyyden ja viestinnän asioissa. Sepponen rekrytoikin tällä hetkellä lisää tekijöitä taustaorganisaatioon. Tarvittavaa osaamista ei kuitenkaan kovin helposti alalta löydy.

– Tekijöiden rekrytointi on hankalaa, vaikka palkkaakin voisi maksaa. Tiukimmat tekijät eivät ole juuri kiinnostuneita elektronisesta urheilusta ja alasta kiinnostuneet eivät aina hallitse organisaation tarvitsemia taitoja, Sepponen valaisee tilannetta työntekijöiden rekrytoinnista.

Team Menace rekrytoi tekijöitä taustaorganisaatioonsa

Hyvät verkostoitumistaidot ja avoin mieli ovat Sepposen mukaan alalla äärimmäisen tärkeitä. Sepponen on huomannut Suomessa vallitsevan vahvan epäluulon kaikkea uutta kohtaan, mutta askel kerrallaan mennään eteenpäin ja vähitellen yhteistyökumppaneita ja verkostoja alkaa karttua.

Sepponen pitää Team Menacen tilannetta todella positiivisena. Vaikka töitä vielä riittääkin, ollaan 2000-luvun alussa tapahtuneen perustamisen jälkeen tultu jo pitkä matka eteenpäin. Yleisradion kiinnostuminen elektronisesta urheilusta ja lähetysten aloittaminen ovat myös jouduttaneet toiminnan kehitystä jonkin verran. Töitä riittää vielä, mutta Sepponen uskoo omiin taitoihinsa ja yleisen mielipiteen muuttumiseen nörttien penkkiurheilusta varteenotettavaksi kilpailun muodoksi.

team-2

Kotisivuthttp://www.team-menace.com/
Facebookhttps://www.facebook.com/menacefi
Twitterhttps://twitter.com/TeamMenacefi

Vastaa